“Приємно, коли кажуть: “Ваш фестиваль — незаангажований. Справедливий”
Галина Ярема
“Приємно, коли кажуть: “Ваш фестиваль — незаангажований. Справедливий”
Майже півтора року світ хворіє на коронавірус. Через це довелося скасувати концерти, розважальні заходи та кінофестивалі. Торік у режимі онлайн відбувся Одеський кінофестиваль, з лютого на квітень цього року перенесли «Оскар». Довелося перенести на 2021 рік і І Х Трускавецький міжнародний кінофестиваль «Корона Карпат», медіапартнером якого є газета «Високий Замок». Цей фестиваль мав відбутися торік у листопаді, однак свято українського кіно перенесли на червень.
І ось, нарешті, з 24 по 27 червня місто «Нафтусі» зустрічатиме зірок українського кінематографа, а гості й трускавчани насолоджуватимуться найкращими українськими стрічками, які змагатимуться за найвищу нагороду фестивалю — «Золоту корону». Про те, з якими проблемами довелося знову зіткнутися, які знаменитості приїдуть до Трускавця, журналістці «ВЗ» розповів генеральний директор кінофестивалю Олег Карпин.
— Попри те, що це не новий фестиваль, а той, до якого ми готувалися торік, знову довелося робити багато рутинної роботи, — каже Олег Романович. — Треба було наново готувати усі документи, займатися пошуком джерел фінансування для проведення фестивалю. Змінилися обласна і міська ради, наглядова рада у Держкіно, керівник в Українському культурному фонді… Треба було зрозуміти, як зміняться процеси в цих організаціях.
— Мабуть, треба було й отримати підтвердження на участь тих фільмів, які були заявлені торік?
— І це також. Окрім того, на початку 2021 року українські кінематографісти зняли нові стрічки, які ми також вирішили залучити до участі у конкурсі. Додалося кілька стрічок у конкурсній і позаконкурсній програмах. Так що і членам журі додалося роботи, але головне, що трускавчанам і гостям міста буде що подивитися за ці чотири фестивальні дні. Понад 40 фільмів буде показано на фестивалі. Однією зі знакових новинок буде документальний фільм «Депортація 44−46», прем’єра якого запланована на осінь 2021 року. Фільм присвячений примусовому виселенню понад 480 тисяч українців з територій, які розташовані у сучасній Південно-Східній Польщі: Холмщина, Надсяння, Підляшшя та Лемківщина.
— Які актори підтвердили свою участь?
— Зазвичай запрошуємо лише тих акторів, які приїжджають з фільмами-учасниками. У тих стрічках, які заявлені для участі у конкурсі, багато відомих акторів. Серед них Лариса Руснак, Наталія Сумська, Ірма Вітовська, Олексій Тритенко, Дмитро Тубольцев, Костянтин Лінартович…
Про те, хто очолить журі І Х Трускавецького кінофестивалю «Корона Карпат», журналістці «ВЗ» розповів артдиректор Борис Савченко.
— На фестивалі буде три журі — журі повного метра, короткого метра і журі конкурсі програм кіношкіл України, — каже Борис Іванович. — В Україні, де майже не знімається кіно, існує 16 кафедр кіномистецтва! Я хочу, щоб вони вийшли і показали, що ж вони знімають? Хто ці люди? Може, їх треба підтримати і розкрутити? Або якщо вони нічого не вміють, забрати право псувати людей… Не можу зараз сказати, хто буде очолювати журі. У мене такий принцип: ми скликаємо членів журі, знайомимо їх, і вони між собою обирають достойного — кому найбільше довіряють. Цьогоріч членами журі серед інших будуть Олександр Саква, Євген Женін, які у попередні роки зарекомендували себе відповідально і фахово. Одне слово, усі члени журі — люди, яким довіряємо і які мають резонанс у суспільстві. Приємно чути відгуки, коли кажуть: «Ваш фестиваль — незаангажований. Справедливий». Перед фестивалем завжди пояснюю членам журі, що від їхніх рішень залежить майбутнє людини.
Ексклюзивне інтерв’ю з відомим актором, учасником бойових дій Дмитром Тубольцевим — виконавцем головної ролі у фільмі «Наші котики»
ГАЛИНА ЯРЕМА
Торік на широкі екрани вийшла перша військова комедія «Наші котики» режисера Володимира Тихого. Події фільму розгортаються у 2014 році, на початку гарячої фази гібридної війни Росії проти України. Інженер, актор, футбольний тренер і продавець квітів йдуть добровольцями на фронт. Ніхто з них не уявляє, що саме вони відіграють ключову роль у цій війні. В основній конкурсній програмі І Х Трускавецького кінофестивалю «Корона Карпат», який відбуватиметься 24−27 червня (медіапартнером кінофестивалю є газета «Високий Замок»), «Наші котики» змагатимуться за найвищу нагороду — «Золоту корону». Одну з головних ролей у фільмі зіграв Дмитро Тубольцев. Про фільм, участь у війні, дружбу і навчання актор розповів журналістці «ВЗ».
— Дмитре, у «Наших котиках» ви граєте самого себе. Що найважче було для вас у цій картині?
— Справді, граю самого себе, однак ті події, які показані у «Наших котиках», не дуже схожі на ті, в яких я був. Хоча частина інформації відповідає дійсності — актор, що пішов добровольцем на фронт, якому актриси Ірма Вітовська та Римма Зюбіна збирали речі… Коли пішов в АТО, не сказав про це навіть рідній мамі. Знали хіба кілька осіб. Найважчою для мене у фільмі є сцена, де прощаюся з Професором. Мені навіть грати не треба було… Мав відповідний життєвий досвід.
— Давали поради режисерові, іншим акторам, підказували нюанси?
— Аякже! Підказував, як може поводитися і реагувати людина у певній ситуації, як користуватися зброєю. Зрештою, і сам Володя Тихий, який писав сценарій, добре на цьому розуміється, співавтор сценарію Валерій Пузік також воював.
— Чому пішли на війну добровольцем?
— З дитинства так вихований. У мене загострене відчуття справедливості. Спочатку був Майдан, а коли почалася інтервенція, не міг того витримати. Останньою краплею стали новини, що загинули кілька 18-річних хлопців. Подумав: «Я вже стільки в житті побачив, мені й втрачати нема чого! Чому 18-річні діти мають вмирати? Того ж дня побачив звернення у соцмережах мого друга — театрального режисера Андрія Шараскіна, з яким разом навчалися і жили в одній кімнаті студентського гуртожитку. Андрій писав: «Хлопці, нам не вистачає сил. Давайте до нас. Будемо триматися і рятувати Україну». Я йому написав, він мені сказав, куди їхати. Через дві доби я вже був на місці.
— Не сказали мамі, бо не хотіли травмувати її…
— Боявся, щоб це не стало на заваді на моєму шляху. Мама, як ніхто інший, може впливати на сина. У мене свій шлях. Вирішив, що буду робити саме так, і мені ніхто не може завадити.
— Фільм «Наші котики» — перша військова комедія. Хоча на війні — не до жартів. Наскільки зараз потрібні фільми про війну, коли війна і так триває?
— Поки війна триває, постійно потрібні фільми про війну. Якщо їх не буде, війна буде чимось таким далеким, і всі дії тих, хто самовіддано бере у ній участь, будуть не до кінця зрозумілими, виглядатимуть як щось смішне і непотрібне. До прикладу, коли я іноді показую водієві маршрутки посвідчення учасника бойових дій, його очі наче промовляють: «Ти б мені краще заплатив за проїзд». У них немає почуття вдячності, вони не згодні з тим, що я маю право їздити безплатно, хоча я, звісно, не заради того йшов на війну…
— Який день на війні був для вас найважчим?
— Найважчим, звісно, був найперший бій, коли постає питання, бути комахою і заховатися в якійсь щілині чи поїхати «на фіг». Сам себе запитав: «А мені це треба?». Бій тривав понад дві години, вороги крили БТРами і мінометами наші позиції… І тоді сказав собі: «Мені це потрібно!». За ті дві години половина моєї голови посивіла, але я залишився.
— Однак режисери не дали вам довго воювати. Вас запросили у серіал «Гвардія». Що це за смішна історія вийшла з кастингом?
— Це був момент, коли йшов бій. Я був відповідальним на певній точці. Нас було мало, але ми повинні були бігати туди-сюди поверхами будівлі і «шмаляти» з різної зброї, щоб у ворога складалося враження, ніби нас дуже багато. І раптом у мене дзвонить телефон. Оскільки все прослуховувалося, телефонували лише тоді, коли було щось дуже важливе. Прямо під час бою взяв слухавку. Жіночий голос каже: «Дмитре, доброго дня. Ми вас запрошуємо на кастинг…». Тут бій, тут телефон… Я вже й забув, що я — актор. «Про що фільм?» — питаю. «Гвардія» — про те, як добровольці пішли на фронт". Кажу: «Та я вже пройшов кастинг! Я вже тут!». Чую у слухавці, як відчиняються двері, і дівчина каже: «Я вас у коридорі не бачу». «Та я в Пісках, і у мене бій». Зі словами вибачення дівчина пообіцяла зателефонувати пізніше. За якийсь час дзвонить і каже: «Дмитре, вас затвердили. Можете приїхати?». Пояснив командирові ситуацію, і він мене відпустив. Саме того дня у нас були музиканти з концертом, то у чому вийшов з бою, у тому й поїхав з ними.
— У «Гвардії» ваш герой з позивним «Вуйко» гине. Актори — народ забобонний — не хочуть помирати, лягати у труну і бути вбитими.
— Якби був забобонний, не був би там, де я був. Запитав у режисера, яке у мене «поранення», і зіграв, згідно з життєвим досвідом.
— Ви дивилися у вічі смерті, бачили, як гинуть побратими. Як виходили з цього психологічного стану, коли повернулися до Києва?
— Не міг спати, коли була тиша, бо це означає, що ворог недалеко. Довший час здригався, коли чув, що їде довга фура чи джип сильно газує. Складалося враження, що «бетеер» їде. Боявся людей у метро, бо інтуїтивно відчував, хто хороший, хто поганий. Коли ти на війні, звикаєш і адаптуєшся до неї. А коли вже на «гражданці», війна голосніше звучить, ніж коли ти там. Бо все сприймаєш на контрастах.
— Ви до війни знімалися і у російських серіалах. А як з цим зараз?
— Не знімаюся, і все. Мене наші українські продакшени, які знімають і для російського ринку, після фільму «Наші котики» бояться запрошувати на зйомки. Скобєєва у своїй передачі разом з Жириновським показували тизер нашого фільму. Певні люди мені сказали, що за порєбріком почали цікавитися, що це за актор «вбиває Путіна» (є такий кадр у «Наших котиках». — Г. Я.). Казали: «Дмитре, ти у них „популярний“ дуже».
— Чому стали актором?
— У дитинстві дуже любив Спартака, дивився фільм, читав книжки про нього. Хотів створити машину часу, щоб йому допомогти. Коли зрозумів, що з машиною часу не впораюся, захотів зняти про нього кіно. Так і вирішив стати актором.
— Але у школі ви були шибайголовою…
— Що було — те було (сміється. — Г. Я.). Ніколи не сприймав ту систему. Мене й у піонери прийняли на два роки пізніше, ніж моїх ровесників. Казали, моя поведінка не відповідає статусу піонера. Потім перестав носити шкільну форму, переодягнувся у джинси. У мене було довге волосся, а не коротка стрижка. Мені це страшенно подобалося. У сьомому класі у моєму вусі з’явилася сережка. Однак я добре вчився, брав участь в олімпіадах з математики, спортивних змаганнях, виступав на сцені…
— Мама не відмовляла від вступу у театральний інститут?
— Навпаки. Коли треба було вступати у театральний імені Карпенка-Карого, у нас не було коштів на дорогу. За два дні до завершення прийому документів мама продала холодильник, і вже ввечері ми поїхали до Києва подавати документи.
— Ви — з Бессарабії, що на Одещині, де розмовляють молдавською, болгарською, російською…
— Мій дідусь Дмитро Перепелиця, прадід Максим Перепелиця — з Донбасу. Дідусь до кінця свого життя розмовляв українською мовою. Навіть моя бабуся, яка була румункою, навчилася спілкуватися українською. Коли я приїхав вступати, українською знав лише три слова: хвіртка, ґава і, що мене страшенно смішило, — «що роблять». Роман Семисал (зіграв у фільмі «Кіборги». — Г. Я.), який також пішов на війну добровольцем і з яким ми у студентському гуртожитку жили в одній кімнаті, показав мені уривок, який краще взяти, розповів, про що у ньому йдеться… Я це все вчив як іноземну мову, виходив і читав. А на третьому курсі до мене у кімнату підселили Андрія Шараскіна. От ми усі втрьох і пішли воювати. Я багато читав, спілкувався з друзями українською. За рік навчання у театральному вже вільно розмовляв. На другому курсі наша викладачка зі сценмови Алла Гладишева зателефонувала на вахту навчального закладу: «Дмитре, я захворіла. Чи не міг би ти провести сценмову з нашим курсом замість мене?». Було приємно, що для Алли Олександрівни я вже став авторитетом, якому довіряють.
Кінофестиваль повертається
https://wz.lviv.ua/news/435861-kinofestyval-povertaietsia
Цього року щорічний кінофестиваль «Корона Карпат", який традиційно проводиться у Трускавці восени, відбудеться влітку. Чому саме влітку, а не так, як це практикувалося завжди? Отримати відповіді на питання, які мають стосунок до свята кіно у місті «Нафтусі», спробували у розмові з гендиректором фестивалю, депутатом Дрогобицької районної ради Олегом Карпиним.
— Пане Олеже, чим пояснити перенесення «Корони Карпат» у часі? Чому свято кіно відбудеться у червні, а не у жовтні-листопаді, як це зазвичай відбувалось?
— Причина одна. І називається вона — коронавірусна інфекція. Саме через оголошений восени минулого року всеукраїнський карантин і запроваджені у зв’язку з цим різного роду заборони на пересування людей і публічні зібрання фестиваль не відбувся. Але ми від свого задуму ніколи не відмовлялись. Чекали на слушну нагоду. Спочатку думали, що перенесений восени фестиваль проведемо навесні. Але не вдалося. Знову у наші плани «втрутився» ковід. Оскільки тепер кількість нових інфікувань на коронавірусну інфекцію пішла на спад, і, як наслідок, уряд пом’якшив карантинні вимоги, ми вирішили провести свято у червні. Готуємось до цього.
— Чим теперішній фестиваль відрізнятиметься від попередніх? Чи вже готова програма?
— Наразі важко відповісти на це запитання. Програму вже маємо. У конкурсі візьмуть участь лише українські фільми — повнометражні та короткометражні. Думаємо, робимо все для того, щоб збагатити конкурс, внести щось нове. Маю надію, що вдасться провести змагання між різними вітчизняними кіношколами. Йдеться про те, щоб у конкурсі взяли участь ті ВУЗи та інші інституції, які навчають кіносправі, мають своїх режисерів, випускають власну кінопродукцію. Ми цю програму готуємо, але, як розумієте, такий захід потребує додаткового фінансування. Все вирішиться найближчим часом. Наразі ж одне лише можу сказати: ведемо переговори, пробуємо схилити на свій бік усіх потенційних спонсорів та грантодавців.
— Чи визначились остаточно із днем проведення і локаціями? Коли саме стартує фестиваль і де конкретно відбуватимуться перегляди фільмів, майстер-класи, зустрічі з акторами, продюсерами та режисерами?
-Так, визначились. Скрізь афішуємо, що фестиваль стартує 24 червня. Щодо локацій… Тут крапки над «і» наразі не розставлено. Зрозуміло, що демонстрація фільмів відбуватиметься у кінотеатрі «Злата» та Народному домі. Але це далеко не повний перелік місць, де відбуватимуться заплановані події. Ми стараємось знайти найкращий вихід із сьогоднішньої складної ситуації. Бо ж самі знаєте, які існують санітарні вимоги щодо переглядів фільмів у закритих приміщеннях. Ідеальним виходом була б демонстрація просто неба. Але де знайти ті літні кінотеатри, як створити такі локації? Думаємо, працюємо над цим.
— У Трускавці на Майдані Незалежності є головна сцена міста, яка обладнана кіноекраном. Чим не місце для демонстрації фестивальних кінострічок?
— Ні, це місце для перегляду кінофільмів не підходить. Тут завжди проходять люди, важко буде зосередитися на фільмі. Це чи не найбільш жвава «магістраль» до «Нафтусі». А от є думки провести перемовини з власником відеоборду і організувати онлайн показ Урочистих церемоній фестивалю. Біля головної сцени розташований блимаючий білборд. Він відволікає увагу. Із таким «сусідом» фільми не подивишся. Але незручність не тільки в цьому полягає. Глядачам, щоб спостерігати за подіями на екрані, доведеться піднімати голову догори. Ні, це місце не підходить. Звісно, якимось чином сцену використаємо. Але не більше того.
— Хто конкретно приїде з відомих акторів та режисерів. Кому доручено очолити журі фестивалю?
— Як стверджують у таких випадках, перебуваємо в процесі, в нас повинно бути три склади журі і три голови журі. Прізвище голови журі назвати не можу, бо склади журі ще не сформовано. Відбіркова комісія у Києві переглядає претендентів на участь, проводить селекцію фільмів. Ми ж не для того, щоб попити кави, запрошуємо людей. Приїдуть автори фільмів та зайняті у допущених до участі у конкурсі стрічок актори. Якщо говорити про кількість учасників, то очікуємо на приїзд близько 70−100 акторів, режисерів, продюсерів та сценаристів. Будуть, звісно, і почесні гості.
— На що можуть розраховувати глядачі. У кінофестивальні дні до Трускавця приїдуть туристи з усієї країни. Деякі цілими сім’ями навідаються: кіно люблять усі. Що робиться в місті для того, щоб цим людям було весело та цікаво?
— Трішки зарано про це запитуєте. Не можу сказати, на що, крім передбачених програмою подій, вони можуть розраховувати. Не знаю чи готуються для них якісь там розваги та забави. Думаю, що готуються. Хтось на цьому непогано заробити зможе. Моя справа зробити кінофестиваль, пропіарити Трускавець. А місцевий бізнес хай думає, як цим скористатись і заодно допомогти кінофестивалю, ми раді всім, хто має бажання долучитися. З іншого ж боку … Не думаю, що на фестиваль приїде «публіка», яка шукає галасливих розваг. Тому жодних проблем тут бути не повинно. У Трускавці є чим зайнятися, й достатньо готелів, віл та інших місць, де вони можуть зупинитись, щоб переночувати та відпочити. Цим, зрештою, і славиться наше місто.
У Трускавці вирішили більше не ризикувати
https://wz.lviv.ua/news/435467-u-truskavtsi-virishili-bilshe-ne-rizikuvati
Олексій Дорофтей
Черговий, IX Міжнародний кінофестиваль “Корона Карпат», відбудеться не у жовтні-листопаді, як це зазвичай робилося упродовж останніх років, а 24-27 червня. На другий тиждень після святкування Дня медичного працівника, який збігається з Днем міста «Нафтусі»
Рішення про зміщення в часі важливої для промоції міста-курорту події прийнято після тогорічного гіркого уроку. Тоді на заваді свята кіно, яке планували провести у жовтні-листопаді, став осінній спалах коронавірусу. Зовсім інша річ — літній час, коли коронавірусна інфекція зменшує «оберти».
Сьогоднішня інфекційна «картинка» дає підстави сподіватись на нехай тимчасове, але значне пом’якшення епідеміологічної ситуації в країні. Гріх було не скористатись цим!
Що чекати від фестивалю? Хто приїде до Трускавця? Цілком очевидно, що не буде закордонних конкурсантів. За «Золоту корону» боротимуться лише вітчизняні кіномитці.
Хто саме? Вичерпної відповіді на це запитання наразі навіть Олег Карпин, генеральний директор «Корони Карпат» не знає, хоча багато що вже уточнено та вирішено. Якщо говорити загалом, то програма сформована на майже 90%.
Але життя є життя. Хтось може захворіти, корективи у майже затверджене кіносвято можуть внести й інші форс-мажорні обставини та неприємні сюрпризи, на які такий щедрий теперішній час. Тому місяць, який залишився, організатори використають для остаточних узгоджень та отримання згоди на участь тих «кіношників», які живуть та працюють у наднасиченому режимі.
Що відомо точно, то це, як запевняє Олег Карпин, що глядачі зможуть переглянути близько 60 створених українськими кіномитцями стрічок. Йдеться про фільми 2019−2020 рр. І ігрових, і повнометражних, і документальних, і короткометражних. Вибір широкий.
Організатори запевняють, що ніхто з глядачів, які розуміються на кіно, не нудьгуватиме. Цікавою обіцяє бути і позаконкурсна частина фестивалю. Буде нагода ознайомитись з новинками документального кіно та робіт, які створені в авангардних жанрах. Не менш цікавими та захопливими обіцяють бути творчі зустрічі з тими, хто давно став кумиром мільйонів — популярними акторами, режисерами, продюсерами.
«Коли йшли фінальні титри, зал аплодував стоячи. Це такий кайф!»
https://wz.lviv.ua/interview/435107-koly-ishly-finalni-tytry-zal-aploduvav-stoiachy-tse-takyi-kaif
Ексклюзивне інтерв’ю з відомим казкарем Сашком Лірником, автором сценарію фільму «Пекельна хоругва, або Різдво козацьке»
Сценарист, актор, але насамперед — казкар. Сашко Лірник (Олександр Власюк) творить українську казку. Його твори люблять не лише діти, а й дорослі. Кожна казка побудована на історичному факті, його герої — не вигадані, а справжні люди. Він — частий гість на передовій. Звідти серед ночі можуть зателефонувати і попросити розповісти казку. І він розповідає… Однією з найпопулярніших казок Сашка Лірника є «Пекельна хоругва, або Різдво козацьке», на основі якої зняли фільм. На І Х кінофестивалі «Корона Карпат», що відбудеться у курортному Трускавці 24−27 червня (медіа-партнером фестивалю є газета «Високий Замок») «Пекельна хоругва» боротиметься в основній конкурсній програмі за «Золоту корону» кінофестивалю. Про фільм, український кінематограф, справедливість і любов до української культури Сашко Лірник розповів «ВЗ».
— Як створювалася стрічка «Пекельна хоругва, або Різдво козацьке»?
— Казку, за якою знято цю стрічку, я написав дуже давно — 1998 року. Видав її на дисках. До мене звернулися з кінооб’єднання «Артхаус-трафік», їм ця казка сподобалася, і попросили мене написати сценарій мультфільму. Хотіли зняти саме мультфільм. Я написав, однак вони не знайшли фінансування, тому сценарій був похований. Але сценарій мені подобався, тож мріяв втілити його на екрані. І вже сам подав сценарій на конкурс у Держ-кіно. Його хвалили, але грошей на зйомку не було. Я сценарій щоразу вдосконалював. Подавав його з різними продюсерами і режисерами. Востаннє ми його подали як мультфільм у 2008 році. І знову відмовили. Тоді вирішив: якщо не проходить як мультфільм, спробуємо як фільм. Переробив на сценарій художнього фільму. І знову він займав перше місце серед інших, але грошей не виділяли. У той час українське кіно практично не знімалося. Я не здавався і подав сценарій від себе — як кінорежисер. У Держкіно сказали: «Не можемо пропустити, бо ви не професійний режисер, не маєте відповідного диплома». Більше не подавав. І якось неочікувано мені зателефонував один продюсер, каже: «Подавай свій сценарій. Цього разу пройде». Так і сталося. Я не пропускав жодного дня зйомок, втручався у процес, сварився з усіма, бо хотів донести свої ідеї. У фільм увійшла лише третина сценарію. Коли вийшов фільм, і йшли фінальні титри, зал аплодував стоячи. Вперше таке побачив. Це такий кайф.
— У фільмі багато міфології і гумору, розрахованого на українського глядача. Але фільм з успіхом йде і у закордонних кінотеатрах. То у чому ж цінність «Пекельної хоругви»?
— Фільм зберігає і відроджує українську культуру — безцінний діамант в оточенні всіх народів. У фільмі не випадкове жодне слово, він будить українську душу. Я був вражений, що дорослі спочатку самі йшли на цей фільм, а потім ще раз йшли з дітьми. До прикладу, так було у Кракові. Там не було вільних місць, люди сиділи одне в одного на колінах! У Римі — величезний кінотеатр, там зазвичай буває зайнятий лише партер. Та коли показували «Пекельну хоругву», поз’їжджалися люди і з Мілана, і з Венеції. Кінотеатр був забитий вщерть! Коли власники кінотеатру побачили цей аншлаг, сказали: «Ви нам мало заплатили за оренду? Платіть більше, у нас стільки людей давно не було». 14 травня «Пекельна хоругва» у Сінгапурі на кінофестивалі представлятиме Європу! Задовго до 14 травня усі квитки на нього були продані. Колись про таке навіть ніхто й мріяти не міг. Але, на жаль, про це ніхто тут не знає. Наша «Хоругва» за кордоном має шалений успіх, а в Україні про неї ніхто не говорить.
— Чому?
— Бо ми не входимо до традиційних кінотусовок із своїм фільмом. І ще, мабуть, тому, що ми — конкуренти для реєстрових кінобосів з їхніми фільмами. Вони себе люблять, себе піарять і себе хвалять. Наш фільм ігнорують, але я щасливий, що його визнають у світі. Попри те, що фільм — дитяча казка, його дивляться усі. Як визначити популярність пісні? Коли її слухають багато разів. Так і з цим фільмом — його передивляються по кілька разів. Ба більше! Діти бавляться у «Пекельну хоругву» — хтось стає Чортенятком Васею, хтось — Семеном… З іншого боку, мене здивувало, скільки у мене з’явилося ненависників. Не розумію, чому. Думав, усі зрадіють: нарешті наше українське кіно — про козаків… А посипалися гнівні коментарі. Не здивувався б, якби були від ворогів, а то від своїх! Та, попри все, обирає глядач, що йому дивитися. От зараз у нас залишилася єдина можливість заявити про себе — ми номінуємося на приз глядацьких симпатій кінопремії «Золота Дзиґа». Просимо наших глядачів підтримати нас і проголосувати за «Пекельну хоругву» на сайті segodnya.ua.
— Ви не лише пишете казки, а й самі їх читаєте…
— Не читаю, розповідаю.
— Який процес подобається більше — розповідь чи написання?
— Коли пишу, почуваюся творцем. Це відчуття неможливо ні з чим сплутати. Розповідати також страшенно подобається, бо тоді відбувається єднання, взаємодія, обмін енергіями. Розповідати казки, мабуть, подобається більше, бо це частіше роблю. Я — єдиний виконавець, який їздить по забутих Богом і людьми селах, куди ніхто і ніколи не приїжджає. Я — єдиний артист у світі, який може казку розповісти телефоном. 2014 року мені посеред ночі зателефонували бійці і кажуть: «Нас обстрілюють „градами“, нам страшно. Дядьку Сашко, розкажіть нам казку». І я телефоном, який вмикають на гучномовець, розповідаю казки. Та й особисто їздив на передову. Тішить, що мені довіряють, бо я для них — свій.
— Казки розповідаєте під музичний супровід. Чому ваш інструмент колісна ліра, а не, скажімо, кобза?
— Спочатку акомпанував собі на гітарі, але то не т. е. Почав думати, який інший інструмент обрати, зупинився на лірі. Бо щоб грати на кобзі, треба мати музичну освіту. Тому ліра мене всюди супроводжує.
— Звідси псевдонім — Лірник?
— У 2000 році мене запросили на київське телебачення робити програму казок. Постало питання назви. Я й придумав «Казки Лірника Сашка». Моя кохана дружина Леся мене так і називає — Лірник.
— Як довго працюєте над твором?
— По-різному. До прикладу, сценарій до кліпу «Щедрик» для Олега Скрипки я написав за 8 секунд. Це єдиний мультфільм, який купили США, і його показують там на Різдво. Є складні історії з багатьох епізодів. Такі пишу роками. Зараз у комп’ютeрі маю близько 20 документів відкритих. Пишу не лише казки, а й вірші, есе. Такі речі пишу на одному подиху.
— Ще одним знаковим вашим фільмом є мультфільм «Моя країна — Україна». За цю роботу отримали нагороду кінофестивалю «Відкрита ніч» у категорії «Найкращий сценарист». Розкажіть про цей проєкт…
— Коли я написав сценарій «Пекельної хоругви», компанія «Артхаус-трафік» шукала режисерів, кому б цей твір підійшов. Я тоді познайомився з мультиплікатором Степаном Ковалем. Він тоді робив мультик для Росії «Гора самоцветов». Степан каже: «У мене є ідея зробити український серіал — такий самий». Я заперечив, мовляв, для чого повторювати. І я придумав «Моя країна — Україна» — як самодостатній проєкт про казки і легенди, пов’язані з містами і селами. Перша серія була про Кривий Ріг. Було складно, бо треба вкластися у 3−4 хвилини. Простіше, мабуть, написати великий роман, ніж такий маленький сценарій. Ці мультики мали показувати у кінотеатрах перед демонстрацією фільмів. Мені усе вдалося, хоча працювали за ідею. Допрацювалися до 16-ї серії. Кожну серію робив свій знімальний колектив. А далі почали втручатися у мої сценарії. Найкращий сценарій був про Львів, а мультфільм вийшов найгірший, бо режисер вирішив не дотримуватися мого сценарію. Через це я пішов з проєкту. Цей серіал отримав Шевченківську премію, Степана нагородили. А мені навіть не подзвонив і не сказав. Як і всім іншим, хто цей мультсеріал робив.
— Знаю, що у цього мультсеріалу була незавидна доля, бо канали відмовлялися його брати у прокат. Чи змінилося щось зараз?
— Власником серіалу є держава. А якщо держава не зацікавлена, то й показувати не будуть. Чомусь «Скажене весілля» крутять, а мультфільм «Моя країна — Україна» — ні. Хоча власник той самий — держава. Тому я б із задоволенням усі свої роботи виклав би у безплатний прокат. Щоб люди дивилися.
— Чи не опускаються руки після такого ставлення до вас?
— Не опускаються. Я — впертий і нарваний.
— Нашим дітям показують «Шрека» і «Свинку Пеппу», а наших мультфільмів немає?
— Це політика антиукраїнської держави і антиукраїнських каналів. Я б запровадив кримінальну відповідальність за показ анти-українських шоу, які собі дозволяє той самий «Квартал». Натомість вони почуваються спокійно, принижуючи українців, знищують і нівелюють нашу історію. Бо у нас не українська влада!
— Що треба зробити українському кінематографу, щоб на екрані з’являлися наші якісні фільми?
— Я цю кухню побачив зсередини. Питання не до кінематографа, а до держави. Я маю досвід зйомок кіно без грошей. Скажімо «Чорного козака» ми зняли за власні кошти. Знімали його десять років. Коли українське кіно почнуть фінансувати, тоді й будуть з’являтися добротні фільми. Я ніколи не критикую українське кіно, бо воно ще дуже слабеньке. До мене іноді звертаються продюсери з проханням виправити (чи переписати) той сценарій, який уже виграв конкурс. Я колись також думав, що перемагають кращі. До прикладу, один мій сценарій спочатку входить у трійку кращих, а на наступному конкурсі не доходить навіть до фінального обговорення. Чому?
— Ви за освітою інженер-кораблебудівник. Коли написали свою першу казку?
— Коли мав чотири роки. Ходив у дитсадок. Мої батьки — вчителі. Перша казка була у віршах. Тоді у садочки приїжджали різні комісії. От коли всі дітки лягали вдень спати, мене не клали. Це був для мене перший «гонорар» — я прогулював сон (сміється. — Г. Я.). От я тим комісіям читав вірші, вигадував всілякі історії.
Трускавецький кінофестиваль «Корона Карпат» відбудеться у червні
https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3238080-truskaveckij-kinofestival-korona-karpat-vidbudetsa-u-cervni.html?fbclid=IwAR0g6vcr4TRB0c7StGu2RlT_GUwLcnMNqFhuaQbGbXcuLborzvvglcqoVL0
Як передає Укрінформ, про це повідомляє пресслужба Держкіно.
«Цьогоріч у програмі фестивалю буде представлено понад 60 українських фільмів», - ідеться в повідомленні.
Як зазначається, програма на 90% вже сформована, здебільшого це фільми, відібрані ще на кінофестиваль 2020 року, і традиційно за «Золоту корону» боротимуться лише українські стрічки.
Фільми будуть представлені у Першій конкурсній програмі національного кіно; Другій конкурсній програмі: короткометражні національні фільми та «Дипломні роботи»; Третій конкурсній програмі «Конкурс кінематографічних шкіл України».
Поза конкурсом відбудуться: програма документального кіно; програма артхаусного кіно; творча зустріч в школі-інтернаті для дітей із вадами руху (м. Борислав); презентація фільм-комісій України (для представників кіноіндустрії); концерт та творчі зустрічі учасників кінофестивалю; встановлення на Алеї слави пам’ятної бронзової плити фільму-переможцю попереднього кінофестивалю та показ фільму.
Під час кінофестивалю також працюватимуть тематичні круглі столи та майстер-класи, кінематографісти ознайомляться з локаціями регіону.IX Трускавецький міжнародний кінофестиваль «Корона Карпат» відбудеться за підтримки Державного агентства України з питань кіно, Трускавецької міської ради і Департаменту культури національностей та релігій Львівської облдержадміністрації.
Як повідомляв Укрінформ, IХ Трускавецький міжнародний кінофестиваль «Корона Карпат», який мав відбутися з 12 по 15 листопада, було перенесено через погіршення епідситуації в Україні.