
- За я
кими критеріями можна поділити фестивалі на професійні і 
непрофесійні?
-  Кожен фестиваль має знайти свою  смислову нішу у світовій культурі. 
Щорічно проводиться багато кінофестивалів, скажімо, у Росії їх - 183. Це
 офіційно зареєстровані. У нас -  приблизно 23-24.  Фестиваль – це 
людська вигадка,  коли людей поступово треба навертати до розуму, до 
схильності дивитися своє кіно, якого, на жаль, ми не маємо.  І оця 
потреба і є головним критерієм призначення фестивалю, коли глядач іде на
 фестиваль, щоб  ознайомитися зі світовим рівнем кінематографа. І  
побачити: на якому місці ми знаходимося зі своєю культурою.  Тому 
навіть, коли не знімається кіно, глядача треба формувати,  виховувати і 
готувати до того осмислення кінопроцесу, який все ж таки має бути.  Є 
фестивалі класу «А», де 20 фільмів у конкурсній програмі,  і триває 
такий фестиваль протягом десяти днів. А є фестивалі, де в основній 
конкурсній програмі тільки 8 або 9 фільмів.  І тривають вони, 
відповідно, три-чотири дні. Особисто для мене є три виміри фестивалю: 
прекрасна конкурсна програма,  справедливе суддівство і вагомі призи.
- У серпні відбудеться Бердянський кінофестиваль, а в січні наступного 
року – Трускавецький. Що ви можете сказати, як професійний режисер, про 
них?
- І Бердянський, і Трускавецький фестивалі зараз на підйомі, вони 
розвиваються. Трускавецький – взагалі винятковий, бо ми переслідуємо 
мету, щоб глядача перехопити. Оскільки телевізійне кіно зараз найбільш 
розвинуте,  найбільш очікуване -  можемо сьогодні сміливо перехопити 
глядача. Можемо готувати нашого глядача до того, що колись буде-таки 
справжнє кіно.
- Ваша думка про Одеський кінофестиваль? 
-  Відчувається, що тут задіяний потужний ресурс, кажуть, що тут і 
Міністерство культури брало серйозну участь, і місто, і область… Але 
Одеський кінофестиваль не має поки що свого обличчя. Але мене страшенно 
розчарував фільм-відкриття фестивалю «Серцеїд». Бо, як відомо, 
фільм-відкриття і фільм-закриття, це ті два фільми, що дають уяву про 
те, чим займатиметься фестиваль, який він буде за жанром, який у нього 
напрям… Так-от, фільму-відкриття не побачив, не зрозумів. Це слабка 
картина. Якась чи зарозумна, чи пусто…
- Пустопорожня?
- Можливо, й так. Може, ми чогось не розуміємо, але все-таки складається
 враження, що це не дуже глибокий фільм.
- Свого часу, коли на екрани вийшов фільм «Трембіта»,  у якому ви 
зіграли роль Олексія Сомова, про вас заговорили як про  секс-символ 
українського кінематографа.  Ви себе тоді відчули таким?
- Не знаю, що там про мене тоді казали, але я був таким, яким був. Мушу 
вам сказати, що фільм «Трембіта» був четвертим у моїй акторській 
кар’єрі.  У мене ще перед тим були два хороші фільми. Перший – «Скарби 
республіки» – про КДБ, який фільтрував відтік мистецьких творів за 
кордон. Був одним з експертів-художників, помічником Фелікса Едмундовича
 Дзержинського і одним з оперативників. Я мав і нагороду за цю роль – 
премію братів Васильєвих. Потім зіграв у телевізійному фільмі «Тихий 
Дон». Для мене це було щось зовсім нове, бо картину знімали на 
«Мосфільмі». Стрічка мала шалену популярність, після її виходу мене 
почали запрошувати в інші фільми, але Герасимов заборонив мені 
зніматися, бо мене режисери,  у буквальному розумінні, «роздирали», а 
треба було закінчити навчання. Мене повернули на рідну київську землю, 
де я нікому не був потрібний. Чотири роки не знімався, і наді мною 
практично знущалися хто як хотів. Це все минуло. Таке життя. Образ не 
маю ніяких…
- Але у «Трембіті» все ж таки зіграли.
- Я спочатку не хотів зніматися у цій картині. Але був такий прекрасний 
режисер Олег Миколаївський, ось я і вирішив спробувати. Ну, і як ви 
сказали, -   я ще й  подобався жінкам, то, виходить, правильно зробив, 
що знявся у «Трембіті» (сміється. – Г. Я.).
- У той час гонорари були, звичайно, не такі, як платять зараз акторам 
за знімальний день чи за роль загалом. Ви тоді багато заробили? 
- Про що ви говорите? Які гонорари?
- На нові туфлі вам хоч вистачило тих грошей?
- На туфлі вистачало, ми навіть годували весь курс. Нас було таких троє…
 Це були невеликі гроші, але я одержав за свою першу роль 180 рублів. 
Потім мені платили по 13 рублів за знімальний день, а ще через якийсь 
час – по 20 рублів. Коли ж повернувся до Києва, то ця планка впала – 
почали платити по 10 рублів за знімальний день. Мені просто дали 
зрозуміти, щоб я знав своє місце, як кажуть, «не рипався». Але це все 
одно були солідні гроші. За ці роки, поки я був актором, заробив на 
авто. Коли вступив на режисерський курс – мав свої перші «Жигулі». Такі 
гроші можна було заробити протягом двох картин. 
- Скільки тоді коштували «Жигулі»? 
- Чотири з половиною тисячі. Я був одним з перших власників такої машини
 у Києві. Так, це були на той час великі гроші. Але порівняно з тими 
гонорарами, які актори отримують сьогодні за знімальний день, – не до 
порівняння. Коли мені актор каже: «Я можу у вас знятися за 500 тисяч 
доларів» – повірте, можна втратити дар мови. Запитую: «А ти запитав, 
скільки у мене взагалі є на фільм?». От зараз шукаю гроші на свій 
майбутній фільм.
- Багато треба?
- Якби  знайшов 2 мільйони доларів – зняв би хорошу картину.
- Який буде жанр цього фільму: комедія, мелодрама, історичний?
- Це фільм-кохання, точніше, фільм-дорога. Люди виходять з одного місця,
 мають на меті прийти до іншого запланованого місця. Але приходять туди 
зовсім іншими – дорога їх змінила. Дорога – це ніби дактилоскопія 
суспільства: от які вони вийшли,  і як їх змінюють час і дорога…
-  Актори – народ, який швидко закохується. Ви, як режисер, це все 
бачите. Але ж у багатьох акторів вже є сім’ї. Як ставитеся до романів на
 знімальному майданчику?
- Протягом роботи стільки випадків розійтися, пересваритися, навіть 
стати запеклими ворогами. Але якщо я бачу, що люди симпатизують одне 
одному, дивляться одне на одного закоханими очима – я тішуся. Бо тільки в
 любові може народитися творчість. Якщо головні герої за сценарієм 
кохають одне одного і покохали у житті – це прекрасно. Їм тоді не 
доведеться грати роль. Вони живуть цією роллю. Я як режисер маю зберегти
 це почуття…
Довідка «ВЗ». Савченко Борис Іванович народився 10 квітня 1939 року у селі Анатоліївка
 Одеської області. Закінчив Одеське театрально-художнє училище, 
акторський факультет ВДІКу, режисерське відділення театрального 
інституту імені І. К. Карпенка-Карого. Дебютував у кіно як актор в 
епізоді «На семи вітрах». З 1971 року – режисер Київської кіностудії 
імені О. Довженка. Педагог театрального інституту імені Карпенка-Карого.
 Народний артист України.
Фото автора. 
Одеса.
			 
Джерело: ЗАТ «Видавничий дім «Високий Замок»






