Борис Савченко: «Це прекрасно, коли кохання за сценарієм триває в акторів у житті...»

ГоловнаII ТМКТФПреса про фестиваль → Борис Савченко: «Це прекрасно, коли кохання за сценарієм триває в акторів у житті...»

Борис Савченко: «Це прекрасно, коли кохання за сценарієм триває в 
акторів у житті...»

Познайомитися з відомим актором і талановитим режисером Борисом Савченком хотіла давно.Така нагода випала під час проведення Першого Одеського міжнародного кінофестивалю, куди Борис Іванович приїхав на запрошення організаторів майбутнього Трускавецького міжнародного кінофестивалю «Корона Карпат» – директора Олега Карпина та генерального продюсера Теодозії Микитки. Він буде арт-директором на цьому фестивалі. За словами метра українського кінематографа, фестиваль у Трускавці будe єдиним на території пострадянського простору, де на професійному рівні оцінюватимуть телевізійні фільми. Про майбутній Трускавецький кінофестиваль і про враження від Одеського фестивалю Борис Савченко розповів в ексклюзивному інтерв’ю кореспонденту «Високого Замку».

- За я кими критеріями можна поділити фестивалі на професійні і непрофесійні?

- Кожен фестиваль має знайти свою смислову нішу у світовій культурі. Щорічно проводиться багато кінофестивалів, скажімо, у Росії їх - 183. Це офіційно зареєстровані. У нас - приблизно 23-24. Фестиваль – це людська вигадка, коли людей поступово треба навертати до розуму, до схильності дивитися своє кіно, якого, на жаль, ми не маємо. І оця потреба і є головним критерієм призначення фестивалю, коли глядач іде на фестиваль, щоб ознайомитися зі світовим рівнем кінематографа. І побачити: на якому місці ми знаходимося зі своєю культурою. Тому навіть, коли не знімається кіно, глядача треба формувати, виховувати і готувати до того осмислення кінопроцесу, який все ж таки має бути. Є фестивалі класу «А», де 20 фільмів у конкурсній програмі, і триває такий фестиваль протягом десяти днів. А є фестивалі, де в основній конкурсній програмі тільки 8 або 9 фільмів. І тривають вони, відповідно, три-чотири дні. Особисто для мене є три виміри фестивалю: прекрасна конкурсна програма, справедливе суддівство і вагомі призи.

- У серпні відбудеться Бердянський кінофестиваль, а в січні наступного року – Трускавецький. Що ви можете сказати, як професійний режисер, про них?

- І Бердянський, і Трускавецький фестивалі зараз на підйомі, вони розвиваються. Трускавецький – взагалі винятковий, бо ми переслідуємо мету, щоб глядача перехопити. Оскільки телевізійне кіно зараз найбільш розвинуте, найбільш очікуване - можемо сьогодні сміливо перехопити глядача. Можемо готувати нашого глядача до того, що колись буде-таки справжнє кіно.

- Ваша думка про Одеський кінофестиваль?

- Відчувається, що тут задіяний потужний ресурс, кажуть, що тут і Міністерство культури брало серйозну участь, і місто, і область… Але Одеський кінофестиваль не має поки що свого обличчя. Але мене страшенно розчарував фільм-відкриття фестивалю «Серцеїд». Бо, як відомо, фільм-відкриття і фільм-закриття, це ті два фільми, що дають уяву про те, чим займатиметься фестиваль, який він буде за жанром, який у нього напрям… Так-от, фільму-відкриття не побачив, не зрозумів. Це слабка картина. Якась чи зарозумна, чи пусто…

- Пустопорожня?

- Можливо, й так. Може, ми чогось не розуміємо, але все-таки складається враження, що це не дуже глибокий фільм.

- Свого часу, коли на екрани вийшов фільм «Трембіта», у якому ви зіграли роль Олексія Сомова, про вас заговорили як про секс-символ українського кінематографа. Ви себе тоді відчули таким?

- Не знаю, що там про мене тоді казали, але я був таким, яким був. Мушу вам сказати, що фільм «Трембіта» був четвертим у моїй акторській кар’єрі. У мене ще перед тим були два хороші фільми. Перший – «Скарби республіки» – про КДБ, який фільтрував відтік мистецьких творів за кордон. Був одним з експертів-художників, помічником Фелікса Едмундовича Дзержинського і одним з оперативників. Я мав і нагороду за цю роль – премію братів Васильєвих. Потім зіграв у телевізійному фільмі «Тихий Дон». Для мене це було щось зовсім нове, бо картину знімали на «Мосфільмі». Стрічка мала шалену популярність, після її виходу мене почали запрошувати в інші фільми, але Герасимов заборонив мені зніматися, бо мене режисери, у буквальному розумінні, «роздирали», а треба було закінчити навчання. Мене повернули на рідну київську землю, де я нікому не був потрібний. Чотири роки не знімався, і наді мною практично знущалися хто як хотів. Це все минуло. Таке життя. Образ не маю ніяких…

- Але у «Трембіті» все ж таки зіграли.

- Я спочатку не хотів зніматися у цій картині. Але був такий прекрасний режисер Олег Миколаївський, ось я і вирішив спробувати. Ну, і як ви сказали, - я ще й подобався жінкам, то, виходить, правильно зробив, що знявся у «Трембіті» (сміється. – Г. Я.).

- У той час гонорари були, звичайно, не такі, як платять зараз акторам за знімальний день чи за роль загалом. Ви тоді багато заробили?

- Про що ви говорите? Які гонорари?

- На нові туфлі вам хоч вистачило тих грошей?

- На туфлі вистачало, ми навіть годували весь курс. Нас було таких троє… Це були невеликі гроші, але я одержав за свою першу роль 180 рублів. Потім мені платили по 13 рублів за знімальний день, а ще через якийсь час – по 20 рублів. Коли ж повернувся до Києва, то ця планка впала – почали платити по 10 рублів за знімальний день. Мені просто дали зрозуміти, щоб я знав своє місце, як кажуть, «не рипався». Але це все одно були солідні гроші. За ці роки, поки я був актором, заробив на авто. Коли вступив на режисерський курс – мав свої перші «Жигулі». Такі гроші можна було заробити протягом двох картин.

- Скільки тоді коштували «Жигулі»?


- Чотири з половиною тисячі. Я був одним з перших власників такої машини у Києві. Так, це були на той час великі гроші. Але порівняно з тими гонорарами, які актори отримують сьогодні за знімальний день, – не до порівняння. Коли мені актор каже: «Я можу у вас знятися за 500 тисяч доларів» – повірте, можна втратити дар мови. Запитую: «А ти запитав, скільки у мене взагалі є на фільм?». От зараз шукаю гроші на свій майбутній фільм.

- Багато треба?

- Якби знайшов 2 мільйони доларів – зняв би хорошу картину.

- Який буде жанр цього фільму: комедія, мелодрама, історичний?

- Це фільм-кохання, точніше, фільм-дорога. Люди виходять з одного місця, мають на меті прийти до іншого запланованого місця. Але приходять туди зовсім іншими – дорога їх змінила. Дорога – це ніби дактилоскопія суспільства: от які вони вийшли, і як їх змінюють час і дорога…

- Актори – народ, який швидко закохується. Ви, як режисер, це все бачите. Але ж у багатьох акторів вже є сім’ї. Як ставитеся до романів на знімальному майданчику?

- Протягом роботи стільки випадків розійтися, пересваритися, навіть стати запеклими ворогами. Але якщо я бачу, що люди симпатизують одне одному, дивляться одне на одного закоханими очима – я тішуся. Бо тільки в любові може народитися творчість. Якщо головні герої за сценарієм кохають одне одного і покохали у житті – це прекрасно. Їм тоді не доведеться грати роль. Вони живуть цією роллю. Я як режисер маю зберегти це почуття…

Довідка «ВЗ». Савченко Борис Іванович народився 10 квітня 1939 року у селі Анатоліївка Одеської області. Закінчив Одеське театрально-художнє училище, акторський факультет ВДІКу, режисерське відділення театрального інституту імені І. К. Карпенка-Карого. Дебютував у кіно як актор в епізоді «На семи вітрах». З 1971 року – режисер Київської кіностудії імені О. Довженка. Педагог театрального інституту імені Карпенка-Карого. Народний артист України.

Фото автора.
Одеса.

Джерело: ЗАТ «Видавничий дім «Високий Замок»